Ennustaminen on helppoa, varsinkin tulevaisuuden

Ennustaminen on helppoa, varsinkin tulevaisuuden

Tietokone näkee viisi minuuttia tulevaisuuteen

Bonnin yliopiston tutkijat ovat onnistuneet rakentamaan koneoppimiseen perustuvan algoritmin, joka kävi läpi ruuanlaittoon liittyviä videoita ja oppi tämän perusteella ennustamaan kohtuullisen luotettavasti mitä käyttäjä tulee tekemään tulevaisuudessa. Dataa tähän kouluttamiseen käytettiin vain 4 videotunnin verran eli luotettavuutta olisi helppo parantaa näyttämällä järjestelmälle vaikkapa 4 000 tuntia erilaisia ruuanlaittotilanteita. Kannattaa luonnollisesti muistaa, että ruuanlaitto on itsessään vahvasti algoritmipohjainen toiminto, jossa tapahtumat ja toiminnot toistuvat kohtuullisen luotettavasti. Tällöin myös seuraavien toimintojen ennustaminen on helpompaa.

Mitä tämä tarkoittaa markkinoinnin näkökulmasta?

Yksi selkeä käyttökohde olisi verkkopalvelut ja -kaupat. Koneoppimisen avulla käyttäjä voidaan segmentoida ja laatia jokaiselle segmentille ominainen käyttäytymismalli. Näitä mikrosegmenttjä voi luonnollisesti olla vaikka tuhansia, riippuen eri käyttötilanteista. Tällöin verkkopalvelu voisi dynaamisesti muuttua käyttäjän profiilin mukaisesti ja palvelu oppisi ennustamaan käyttäjän seuraavia toimenpiteitä. Varsinkin verkkokaupassa ostopolun lyhentäminen ja helpottaminen nostaisi reippaasti konversioprosenttia. Samaan aikaan täytyy huolehtia yhtenäisestä ja yhdenmukaisestä käytettävyydestä ja asiakaskokemuksesta: verkkopalvelu, joka toimisi joka kerralla eri tavalla voisi olla vähän turhan kaaottinen kokemus käyttäjälleen.

Seuraa blogiamme niin kuulet markkinointiin, liiketoimintaan ja tekoälyyn liittyvistä uutisista ja artikkeleista ensimmäisenä!

2018-09-07T05:45:09+00:00

About the Author:

Leave A Comment

CREATIC OY

Strategisen digimarkkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan ammattilainen 15 vuoden kokemuksella.

OTA YHTEYTTÄ!

  • Kauppakatu 39 C, 40100 Jyväskylä
  • +358 407166239
  • hello@creatic.fi