Hyvä strategia on ovela

Moni yritys luulee laativansa itselleen strategian, mutta kyseessä on ennemminkin suunnitelma: se on kattava ja tarkka kuvaus lähtötilanteesta, tavoitteesta ja askelmerkeistä kuinka sinne päädytään.

Se on suurin piirtein sama asia kuin jääkiekkojoukkueen strategiana olisi tehdä enemmän maaleja kuin vastapuoli tai shakkipelin strategiana syödä vastapuolen kuningas mahdollisimman nopeasti. Se on vasta tavoite, eikä edes kovin erottava sellainen.

Strategiassa täytyy olla yllättävä elementti mukana. Sen täytyy antaa ensin ymmärtää yhtä asiaa, samalla kun yritys rakentaa toista. Synkkää mutta tunnettua esimerkkiä käyttäen, toisessa maailmansodassa Venäjä johdatti saksalaiset sotilaat pitkälle omalle maalleen poltetun maan taktiikalla kunnes tuli talvi, joka huolehti rintaman puolustuksesta. Tämä tehtiin vielä kahteen kertaan ennen kuin strategia opittiin vastapuolella.

Eli strategia käskee häviämään taistelun tietoisesti, jotta sota voitetaan. Nykyisin yritetään hampaat irvessä voittaa päivittäiset taistelut mutta lopullinen sota hävitäänkin eli yrityksestä tulee markkinoilla tarpeeton tai se ei kasva haluamallaan tavalla. Yritys yrittää väkisin turvata tuloksensa kvartaalitaloudessa ja samalla jättää rakentamatta pitkän aikavälin kilpailukyvyn. Se ei ole valmis kestämään hetken pakkasta, jotta voisi myöhemmin loikoilla auringossa.

Pahoittelen näitä jatkuvia analogioita sodasta ja taistelemisesta, mutta strategia on käsitteenä ja työkaluna synnytetty sellaisessa kontekstissa.

Strategia on tapa johtaa yritystä

Se on voittamisen kannalta tärkeiden resurssien turvaamista, selustan suojaamista, väistöliikkeitä ja lujaa uskoa onnistumiseen silloin kun hyökkäys käynnistetään. Strategia vaatiikin eniten juuri yrityksen johdolta. Strategiaa ei johdeta pölyttyneiden mappien, kulmahuoneiden tai palaverien kautta. Sitä johdetaan esimerkillä ja toiminnalla. Se vaatii strategisia valintoja vaalivan kulttuurin synnyttämistä, sitä tukevia arvoja ja kaiken motivaation yhteen kokoavaa missiota.

Strategia tarjoaa parhaimmillaan pelikirjan dynaamiseen peliympäristöön. Sellaiseen, jossa yritys joutuu taistelemaan rajallisista resursseista, houkuttelemaan vaikeasti saatavia ja epäileväisiä asiakkaita, kilpailemaan nokkelia kilpailijoita vastaan jatkuvan myrskyn ympäröivänä.

Samaan aikaan on sanottava, että hyvä strategia on myös kiteytetty ja puristettu timanttisen yksinkertaiseksi. Kone käytti joskus omassa strategiatyössään konseptia “Must-win battles” eli taistelut, jotka on voitettava. Vaikka se keskittyykin taisteluihin, antaa se silti helposti muistettavan strategisen to-do -listan eli asiat, joissa yritys ei saa epäonnistua.

Strategia tavoittelee selkeää tilannekuvaa

Laadukas strategia ei lähde liikkeelle tilanteen määrityksestä vaan tilannekuvasta. Sen lisäksi, että se määrittää mitä kaikkea ympärilläsi tapahtuu se ennen kaikkea kertoo sinulle missä kohtaa olet bisneksen taistelukentällä. Sotatilanteessa tärkein asia tietää on sijainti. Muuten kaikki muut suunnitelmat menevät pieleen. Samalla tapaa sinun täytyy liiketoiminnasa ymmärtää oma sijaintisi: mikä asema sinulla on asiakkaan päässä, kuinka hyvin kilpailijat tuntevat sinut ja ovatko omat joukkosi kuuloetäisyydellä eli toimiiko viestintä. Hyvä strategia onkin aina positioperusteinen eli se pyrkii parantamaan asemiasi ja tilannettasi suhteessa muihin dynaamisiin elementteihin markkinoilla.

Strateginen kilpailuetu rakentuu sen ajatuksen varaan, että tietyillä alueilla yritystäsi on liian kallista tai mahdotonta voittaa. Silloin olet turvannut strategisen asemasi markkinoilla. Tästä voisin käyttää esimerkkinä entistä ja rakasta työnantajaani Orange Advertising:iä, joka on ainut ISO9001-laatustandardin omaava markkinointitoimisto. Orange rakensi laatuajattelun toimintansa sisään alusta lähtien, jolloin muiden on hyvin vaikea tai mahdotonta kilpailla samassa kategoriassa enää myöhemmin. Laadun puolesta heidät on hyvin kallista voittaa.

Voittava strategia avautuu muille pelureille vasta siinä vaiheessa kun on jo liian myöhäistä. He ymmärtävät, että kaksi aiempaa toimialallasi tekemääsi liikettä olikin vain askelia, joilla turvasit tämän hetkisen position ja estit heitä saavuttamasta samaa. Strategiasi voi myös johdattaa toisen osapuolen huonoon positioon, josta ei pysty kunnolla puolustamaan itseään. Se voi tarkoitaa vaikkapa uuden, toimialan rakennetta muuttavan digitaalisen alustan rakentamista samanaikaisesti kuin yritys tekee samoja investointeja kuin muutkin alan yritykset tai kouluttamalla henkistölle osaamista mitä tarvitaan todenteolla vasta myöhemmin.

digitaalisen liiketoiminnan strategia ja konseptointi

Tarvitaanko strategiaa verkostotaloudessa?

Entäpä sitten suuri megatrendi, josta mekin olemme useassa tilaisuudessa olleet puhumassa eli verkostotalous?

Siinä yritykset eivät enää yhtä vahvasti kilpaile keskenään vaan ennemminkin toimivat omissa arvoverkostoissaa. Nämä verkostot tuottavat arvoa niiden parissa toimiville jäsenilleen, jolloin resursseja ei kulu enää niin paljoa kilpailuun vaan yhteistyö tuottaa hyvää kaikille erilaisten synergioiden kautta.

Strategiaa tarvitaan arvoverkostossakin. Tosin siinä se keskittyy siihen, miten yritys varmistaa oman kykynsä tuottaa arvoa verkostolle myös tulevaisuudessa ja kuinka verkosto kilpailee muita mahdollisia verkostoja vastaan. Kilpailua nimittäin on olemassa niin kauan kuin jokin liiketoiminnan tarvitsemista resursseista on rajallinen. Tälläisiä ovat pääomat, työntekijät, asiakkaat, laitteistot, ideat, jne. Kilpailua voidaan toki käydä aina herrasmiesmäisesti mutta sitä silti käydään.

Digitaalisuus antaa hengitystilaa

Digitalisaation ja digitaalisen liiketoiminnan hyvä puoli on, että se antaa uutta strategista vapautta yritykselle. Niiden ratkaisujen avulla yritys voi navigoida väljemmille vesille, kohdistaa oman tarjontansa tarkemmin tai rakentaa itselleen paremmin suojatun position. Digitaalisuus avaa uusia markkinoita yritykselle ja madaltaa kynnystä laajentua toiselle toimialalle. Verkkokauppa mahdollistaa kansallisen tai globaalin tason kaupankäynnin, tai alustatalous vaikkapa uuden tavan laskuttaa koko toimialaa, tai mobiilipohjaiset ratkaisut korkeamman asiakaslojaliteetin. Mahdollisuuksia on valtavasti kunhan yritys ensin tunnistaa strategiansa.

Digitaalisuus ja digitalisaatio ei ole kuitenkaan teknologiaa. Työkalut ja niiden tuomat mahdollisuudet on hyvä tunnistaa, mutta ne eivät vielä rakenna yritykselle timanttista kilpailuetua. Pääsääntöisesti kaiken teknologian hinta painuu lähelle nollaa hiljalleen, eli teknologiset innovaatiot ovat pian myös kilpailijoiden saatavilla. Strateginen innovaatio on taas täysin uusi tapa toteuttaa liiketoimintaa omalla toimialalla ja tähän digitaalisuus tarjoaa valtavasti uusia ratkaisuja.

Me Creaticissa olemme rakentamassa suomalaisiin yrityksiin juuri tälläistä strategista kilpailukykyä. Osaltaan se rakentaa yritykselle uutta turvattua kasvua, mutta ennen kaikkea auttaa puolustamaan suomalaisten yritysten elinvoimaisuutta tulevaisuuden globaaleilla ja digitaalisilla markkinoilla.

Herättikö tämä artikkeli ajatuksia yrityksesi strategian kannalta? Mennään vaikka meidän tarjoamalle lounaalle keskustelemaan mitä ovela strategia tarkoittaisi juuri sinun liiketoimintasi näkökulmasta 🙂

2018-11-30T15:55:06+00:00

About the Author:

Leave A Comment

CREATIC OY

Strategisen digimarkkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan ammattilainen 15 vuoden kokemuksella.

OTA YHTEYTTÄ!

  • Kauppakatu 39 C, 40100 Jyväskylä
  • +358 407166239
  • hello@creatic.fi