Markkinoinnin mittarit: sisäiset vs arvomittarit

Markkinoinnin mittarit: sisäiset vs arvomittarit

Moni yritys on herännyt vaatimukseen markkinoinnin tuloksellisuudesta. Digitaalinen markkinointi ja verkossa tapahtuva liiketoiminta mahdollistaakin entistä paremman ja tarkemman markkinoinnin seurannan.

Usein se ensimmäinen askel on vain lähteä seuraamaan. Ei ihan vielä tiedetä, että mitä pitäisi seurata mutta mitä isompia lukuja markkinointi näyttää niin sen kivemmalta tuntuu. Tämän johdosta esimerkiksi sivujen lataukset on hyvin mukava mittari kun niitä tuntuu tulevan pienilläkin markkinointiponnistuksilla. Toinen suosittu mittari on verkkosivuston kävijät, eli kuinka moni oikea ihminen verkkosivustolle sattuu päätymään. Osa seuraa jopa uniikkejä kävijöitä.

Oli markkinoinnin mittarisi mitä tahansa, on tärkeää, että ymmärrät mikä ero on markkinoinnin sisäisten mittareiden ja arvomittareiden välillä.

Mittaa tuottamaasi arvoa

Arvomittarit ovat siis asiakkalle tai yrityksellesi tuotetun arvon mittari. Aika itsestään selvää jo nimenkin perusteella 🙂 Mutta mikä tämä mystinen arvo mahtaa olla? Se on loppuasiakkaalle tuotettua hyötyä. Esimerkiksi: verkkopalvelun käytettävyys, toimituksen oikea-aikaisuus, asiakastyytyväisyys, jne. Mittarit riippuvat liiketoiminnastasi ja asiakkaistasi.

Mittaamalla tätä tuotettua lisäarvoa, mittaat samalla tekijää, joka tulee väistämättä kasvattamaan myös liiketoimintaasi.  Kun markkinointi tuottaa arvoa asiakkaalle, myynnille tai millä tahansa muulle toiminnolle, se varmistaa, että sitä tarvitaan myös jatkossakin tämän kyseisen arvon tuottamiseen. Samalla markkinointi nousee yrityksessä operatiiviselta tekemisen tasolta strategiseksi liiketoiminnan johtamisen työvälineeksi.

Käytä sisäisiä mittareita oikein

Vaikka videolla korostimmekin arvomittareiden merkitystä, ei se tarkoita, että sinun tulisi luopua markkinoinnin tehokkuuden ja tuottavuuden mittareista. Onkin tärkeää miettiä, mitkä markkinoinnin sisäisistä mittareista vaikuttavat arvomittareihin. Esimerkiksi mikäli mittaat asiakkaalle tuotettua arvoa vaikka suositteluhalukkuuden kautta, voit miettiä, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat siihen, että asiakas haluaa suositella palveluasi. Tälläisiä voivat olla asiakaspalvelun nopeus ja laatu, toimitusaika, alennukset, hintamielikuva, jne.

Suosittelenkin monelle asiakkaalle markkinoinnin tuloskortin käyttöönottoa. Se on Balanced Scorecardin pohjalta rakennettu markkinoinin tulosmittaristo, jossa otetaan huomioon eri mittareiden syy-seuraus -suhteet. Tällöin osaat erotella mitkä mittareista ovat taaksepäin katsovia ja mitkä tulevaisuuteen ennustavia. Mittaristossa on tärkeää myös erottaa mittarit, joihin pystyt itse vaikuttamaan ja mitkä taas ovat lopputulosta muista toimenpiteistä.

2018-09-25T07:16:35+00:00

About the Author:

Leave A Comment

CREATIC OY

Strategisen digimarkkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan ammattilainen 15 vuoden kokemuksella.

OTA YHTEYTTÄ!

  • Kauppakatu 39 C, 40100 Jyväskylä
  • +358 407166239
  • hello@creatic.fi