Miksi yrityksesi tarvitsee kirkkaan mission?

Miksi yrityksesi tarvitsee kirkkaan mission?

Mitä Kolumbus voi opettaa meille johtamisesta?

Kuvittele, että olet laivan kapteeni. Laiva voi olla iso valtamerilaiva, öljytankkeri tai vaikkapa purjevene.

Tarvitset itsellesi miehistön, sillä olet matkalla kaukaiseen satamaan. Miten onnistut tässä?

Sinun täytyy houkutella sopiva miehistö mukaan. Sinun täytyy vakuuttaa potentiaaliset merimiehet syystä lähteä matkalle. Tämä on laivamatkasi missio.

Se on matkan tarkoitus. Syy miksi matkaan lähdettiin. Olemassaolon perusta.

Hienoa, sait houkuteltua mukaasi ammattitaitoisen miehistön. Mukanasi on kokeneita merikarhuja kuin nuoria purjehduskoulusta valmistuneita märkäkorvia. Lupasit heille ehkä uusia kaukaisia maita, rikkauksia, uusia kokemuksia tai vaikkapa paremman yhteiskunnallisen aseman.

Nyt sinun täytyy kertoa minne olette matkalla. Mikä on se kaukainen satama mistä moni on kuullut, mutta harva sinne asti päässyt? Tämä on laivamatkasi visio.

Lähdette matkaan. Välillä merillä myrskyää, välillä on peilityyntä ja välillä seilaatte läpi sumuseinämien. Mistä tiedätte minne suuntaan teidän pitäisi mennä?

Tarvitset kompassin. Se ohjaa laivaasi vaikeilla hetkillä oikeaan suuntaan. Se auttaa välttämäään huomaamattomat karikot ja kalliot. Kompassina toimii arvot.

Näillä kolmella työvälineellä johdat laivamatkaasi: missiolla, visiolla ja yrityksesi arvoilla.

Missio kirkastaa vision

Yrityksesi missio määrittää sen mihin olette matkalla. Kaukainen visio on sidottu siihen miksi matkalle ylipäätänsä lähdettiin. Mikäli niiden välillä on ristiriita, olet ottanut kyytiin vääränlaisia ihmisiä, ja kompassista, eli arvoistasi ei ole mitään hyötyä. Et voi myöskään rakentaa tätä toisinpäin eli määrittää minne olette matkalla, ja sen jälkeen keksiä syy määränpäälle.

Usein yritykset määrittelevät innoissaan konsulttien työpajoissa visioita ja tulevaisuuden tahtotiloja. Ilman missiota, visiosta puuttuu merkityksellisyys. Lähde liikkeelle siis missiosta, siitä ydintehtävästä, jonka vuoksi maailma olisi hitusen huonompi paikka elää mikäli yrityksesi ei olisi olemassa. Missio sitoo yrityksesi työntekijät yritykseesi. Se estää heitä hyppäämästä hädissään mereen myrskyn lähestyessä.

Visiota tarvitset taas tämän päivän verkostotaloudessa. Siinä voit unohtaa Porterin viisi kilpailuvoimaa. Elät symbioosissa asiakkaiden, kumppaneiden, yhteiskunnan ja kilpailijoiden kanssa. Et enää pelaa nollasummapeliä vaan win-win-win -peliä. Visiosi kommunikoi kaikille ympärilläsi toimiville tahoille mihin suuntaan olet menossa. Se estää laivoja törmäämästä toisiinsa. Se auttaa asiakkaita nousemaan samaan kyytiin mukaan, koska he haluavat päästä samaan satamaan.

merkityksellisyys

Puolusta arvojasi digitaalisessa ympäristössä

Tämän päivän kuluttajat ja asiakkaat haluavat ottaa kantaa ostosvalinnoillaan. Jokainen ostos määrittää jollain tasolla persoonaa, joka ostoksen tekee. Tuotteita ja palveluita käytetään mielipiteiden ja kannatuksen ilmaisuun. Myöskään B2B-yritykset eivät säästy tältä, sillä kaikkien tuotantoketjuen päässä on joka tapauksessa kuluttaja. Kaikilla tuotantoketjun jäsenillä on merkitystä siihen, miten lopputuote syntyy ja mitä se merkitsee.

Sinun yrityksesi täytyy tarjota merkityksellisyyttä digitaalisessa maailmassa. Sinun arvokompassisi täytyy olla erehtymätön, ja se ei saa häiriintyä rahan magneettivoimista. Digitaalisuus mahdollistaa olla kenelle tahansa mitä tahansa. Siksi brändisi täytyy olla vahva ja selkeä. Sen ydinviestin täytyy erottautua digitaalisessa kohinassa ja hälinässä. Sen viestinnän täytyy koko ajan muistuttaa sen olemassaolon perustasta, määränpäästä minne se on matkalla ja vahvoista arvoista, joita se edustaa. Itsekäs brändi, joka elää rahan ja tavaroiden vaihdantataloudessa korvataan paremmalla hyvin nopeasti. Verkossa vaihtamisen kustannus on nimittäin nolla: jos brändisi ei edusta asiakkaan arvoja, ei vaadi kuin muutaman klikkauksen, ja asiakkaasi on jo kilpailijan sylissä.

2018-09-20T16:40:05+00:00

About the Author:

Leave A Comment

CREATIC OY

Strategisen digimarkkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan ammattilainen 15 vuoden kokemuksella.

OTA YHTEYTTÄ!

  • Kauppakatu 39 C, 40100 Jyväskylä
  • +358 407166239
  • hello@creatic.fi