Näin hyödynnät Instagramia yrityksen markkinoinnissa

Näin hyödynnät Instagramia yrityksen markkinoinnissa

Asiakkaalle merkityksellisen sisällön tuottaminen palvelee ja sitouttaa asiakkaita sekä auttaa yritystä kasvattamaan tunnettuutta ja myyntiä. Mikä olisikaan siis parempi alusta sisällön jakamiseen kuin Instagram, jossa sisältö on kaiken keskipisteessä!

Instagram ilmoitti kesäkuussa 2018 kuukausittaisen käyttäjämäärän nousseen yli miljardin käyttäjän rajapyykin. Vaikka käyttäjiä on paljon, on heidän tavoittamisessa omanlaiset haasteensa. Tässä kirjoituksessa käydäänkin läpi muutamia vinkkejä, joilla tavoitat käyttäjiä paremmin.

Vinkit toimivat erityisesti yritysprofiileille. Yritysprofiilin luominen tai tavallisen profiilin muuttaminen yritysprofiiliksi on ilmaista ja saat sen avulla lisäominaisuuksia, kuten analytiikan ja kontaktipainikkeen profiiliisi.

Aseta tavoitteet

Jotta tiedät miten lähteä markkinoimaan tuotteita ja palveluita missä tahansa sosiaalisessa mediassa, tulee sinulla olla aluksi selkeät tavoitteet. Mitä haluat saavuttaa markkinoimalla Instagramissa? Haluatko esimerkiksi kasvattaa tunnettuutta, myyntiä tai verkkosivujesi kävijämäärää? Kuinka monta seuraajaa haluat saada tietyn aikavälin sisällä? Kirjoita nämä asiat johonkin selkeästi ylös, jotta voit tarkastella niitä myöhemminkin.

Tavoitteet auttavat ymmärtämään esimerkiksi sitä, mitä suoritusmittareita kannattaa seurata. Jos esimerkiksi haluat kasvattaa brändisi tunnettuutta, on tärkeää seurata kuinka monta ihmistä postaukset ovat tavoittaneet, kuinka monta tykkäystä ja kommenttia postaukset ovat saaneet ja niin edelleen.

Pidä profiili siistinä

Profiilisi toimii eräänlaisena kotisivuna, jonka käyttäjä usein avaa tullessaan kiinnostuneeksi sisällöstäsi. Pidä siis profiilisi tiedot ajankohtaisina, jotta brändisi tunnistaa helposti ja yritykseesi voi ottaa yhteyttä. Instagramin biossa on mahdollista pitää yksi URL-linkki. Valitse siis tarkasti mihin osoitteeseen haluat käyttäjiä ohjata.

Käyttäjänimesi tulee vastata yritystäsi ja profiilikuva olla yhdenmukainen muiden sosiaalisten medioiden ja verkkosivujen ulkoasun kanssa. Pidä myös mielessä, että erilliset kuvat ja videot, jotka olet aikaisemmin postannut, muodostavat kokonaisuuden profiilisi. Kun pääosassa julkaisujasi on jokin yhdenmukainen teema, kuten värimaailma, näyttää profiilisi siistimmältä.

Panosta sisältöön

Instagramin keskiössä on sisältö. Markkinointi onnistuu, kun tavoittamasi ihmiset pitävät sisältöäsi mielenkiintoisena. Ihmiset näkevät mainoksia erilaisissa medioissa päivittäin aivan riittävästi, joten yrityksesi sisältö jää mieleen kun se on jotakin hyödyllistä tai muutoin mielenkiintoista. Mielenkiintoisen sisällön tuottaminen on haastavaa, vaikka siihen löytyykin monenlaisia keinoja. Tässä ihan vain muutama idea sisällöntuottamiseen:

1️⃣ Käytä omia kuvia ja videoita. Kuvapankit ovat käteviä, mutta niistä voi saada kylmän ja teennäisen mielikuvan. Postaa esimerkiksi kuvia “kulissien takaa”.

2️⃣ Postaa opetuksellista sisältöä. Opetuksellisen sisältö on käyttäjälle arvokasta – hän voi oppia jotain nopeasti ja kätevästi yhdestä kuvasta tai videosta. Esimerkiksi studio, joka myy musiikintuotantopalveluita, voi postata vinkkejä äänitykseen liittyen.

3️⃣ Jaa tarinoita. Tarinat eivät vie tilaa käyttäjien syötteeltä, vaan pysyvät sovelluksen yläosassa muiden tarinoiden lomassa 24 tunnin ajan postauksesta. Tarinoiden kautta voit jatkaa hetkittäistä sisältöä, kuten ajankohtaisia uutisia, palveluidesi alennuksia tai meemejä.

Muista sosiaalisuus

Vuorovaikutus on sosiaalisessa mediassa kaiken A ja O. Herätä keskustelua ja muista myöskin vastata saamiisi kommentteihin. Jos et anna vastakaikua saamiisi kommentteihin, et anna kenellekään syytä kommentoida jatkossa jakamaasi sisältöön. Vastaamattomuus antaa kaukaisen kuvan sinusta tai yrityksestäsi.

Kommentoi myös muiden sisältöä ja seuraa käyttäjiä, jotka jakavat samoja mielenkiinnon kohteita. Näin kasvatat verkostoa, keräät seuraajia ja siten myös potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut helpommin.

Tarinoita voi hyödyntää myös vuorovaikutuksessa. Tarinoiden avulla voit pyytää muita käyttäjiä kysymään sinulta kysymyksiä tai kysyä seuraajiltasi kysymyksiä.

Tägää postauksiisi ja tarinoihisi muita käyttäjiä, kuten yhteistyökumppaneitasi. Tägätty käyttäjä saa ilmoituksen postauksestasi ja postauksesi näkyy myös tägätyn profiilissa omassa osiossaan. Tägäykset kannustavat tägättyjä käyttäjiä uudelleenpostaamaan jakamaasi sisältöä. Lisäksi tägääminen luo yhteisöllisyyttä kun muut käyttäjät näkevät keitä asiakkaasi ja yhteistyökumppanisi ovat.

Hyödynnä Instagram-sisältöä muilla alustoilla

Kun upotat Instagramiin ladattuja kuviasi tai videoitasi esimerkiksi blogiisi, saat blogipostauksestasi näyttävämmän ja samalla ohjaat lukijoita Instagram-profiiliisi. Ja kuten jo aikaisemmin mainitsinkin, oma kuvamateriaali on usein persoonallisempaa kuin esimerkiksi kuvapankkien kuvat.

Voit myös upottaa muiden lisäämiä Instagram-kuvia ja -videoita ilman tekijänoikeusongelmia. Postauksien upottaminen on Instagramin ominaisuus ja upotetusta sisällöstä näkee aina postauksen käyttäjänimen. Parhaiten muiden sisällön käyttäminen tehoaa silloin kun kyseessä on yhteistyökumppanisi tai muutoin relevantti kuva tai video.

Luo mainoksia

Kuten muutkin tunnetuimmat sosiaalisen median alustat, myös Instagram tarjoaa yrityksille monia vaihtoehtoja mainostamiseen. Voit luoda käyttäjien syötteellä näkyviä kuva- video- tai kokoelmamainoksia tai mainostaa tarinamuodossa. Sisällön on oltava hyvin kohdistettu, jotta potentiaaliset asiakkaat huomioivat mainoksen ja jatkavat tutkimaan mainostamaasi asiaa tarkemmin. Koska Instagramin käyttäjät käyttävät palvelua pääasiassa juuri sisällön takia, on mainoksen hyvä sopia potentiaalisten asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden seuraaman sisällön joukkoon.

Lyöttäydy yhteen vaikuttajien kanssa

Löydä sopivia yhteistyökumppaneita, joilla on jo suuri seuraajakunta. Voit saada paljon näkyvyyttä esimerkiksi antamalla tuotteita arvosteltavaksi mainintaa vastaan. Kuvitellaan jälleen musiikkistudio ja otetaan mukaan tähän esimerkkiin kaiutinvalmistaja. Kaiutinvalmistaja, jolla on pari tuhatta seuraajaa Instagramissa, lähettää kaiuttimet tunnetulle musiikkistudiolle, jolla on satatuhatta seuraajaa. Studio julkaisee kuvan saamistaan kaiuttimista, kehuu niitä ja kiittää kaiutinvalmistajaa mainitsemalla yrityksen postauksessa. Näin molemmat osapuolet ovat saavat hyötyä, eikä sisältö tunnu mainokselta.

Yhteistyö somevaikuttajien tai yritysten kanssa tulee olla luontaista. Nykypäivän markkinoinnissa ihmisille on erityisen tärkeää tuntea merkityksellisyyttä. Tuotteiden ja palveluiden tuputus ei enää toimi samalla tavalla kuin parikymmentä vuotta sitten. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista tehdä markkinointia tuottamalla sisältöä monella tapaa, joka ei tunnu tuputtamiselta. Yhteistyökumppanien löytäminen on yksi näistä tehokkaista keinoista.

Analysoi tulokset

Asettamalla Instagram-profiilin yritysprofiiliksi, saat käyttöösi käyttäjätiedot. Niiden avulla voit seurata tietoja käyttäjistä, jotka ovat vuorovaikutuksessa Instagram-tilisi kanssa. Näet esimerkiksi ikäryhmä-, sukupuoli- ja sijaintijakaumaa. Lisäksi näet päivät ja kellonajat, jolloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan sekä mistä käyttäjät ovat löytäneet postauksesi. Hyödyntämällä näitä tietoja pystyt muuttamaan toimintatapojesi sen mukaan mitä haluat sisällölläsi saavuttaa. Esimerkiksi voit huomata, että vain harva käyttäjä on löytänyt postauksesi hashtagien avulla, jolloin osaat panostaa jatkossa hashtagien käyttöön.

Lisää Instagram-vinkkejä  

Tämä blogipostaus sisälsi keskeisimpiä keinoja hyödyntää Instagramia markkinoinnissa. Keinoja on kuitenkin lukemattomia. Postaamme lisää markkinointi- ja Instagram-vinkkejä Creaticin ja Digitrainerin somekanavissa, kuten tuoreessa Digitrainer.fi Instagramissa. Käy siis ihmeessä tutustumassa ja paina seuraa-nappia! 

2019-03-15T09:17:19+00:00

About the Author:

Leave A Comment

CREATIC OY

Strategisen digimarkkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan ammattilainen 15 vuoden kokemuksella.

OTA YHTEYTTÄ!

  • Kauppakatu 39 C, 40100 Jyväskylä
  • +358 407166239
  • hello@creatic.fi